fb plantencel met logo

Visueel leren

“Een plaatje zegt meer dan duizend woorden” zo wordt wel eens gezegd. Hoewel dat niet voor alle soorten leerstof opgaat, is dat in veel gevallen inderdaad waar. Sommige dingen kun je nu eenmaal beter begrijpen als je er een beeld bij hebt. Probeer maar eens aan iemand uit te leggen hoe de straten in je wijk op elkaar aansluiten. Dat is knap lastig, maar met behulp van een kaart zie je het in een oogopslag. 

Soms heb je de visualisatie niet direct nodig om de stof te begrijpen, maar helpt het je de stof beter te onthouden. Hoe meer verschillende delen van je hersenen je betrekt bij het leren, hoe beter je kennis bewaard blijft. Bij het Huiswerklab helpen we leerlingen daarom vaak bij het maken van 'mindmaps': plattegronden van de dingen die je moet leren en hoe die met elkaar te maken hebben. Dat is niet alleen heel leuk om te doen, het zorgt er ook voor dat je het beter begrijpt en langer onthoudt.


Optimaal leren

Bij het verwerken van visuele informatie gebruik je voornamelijk de rechter hersenhelft. Dit deel houdt zich onder andere bezig met beeldinterpretatie, het verkrijgen van overzicht, humor, fantasie en creativiteit. De linker hersenhelft is meer ingesteld op tekst, cijfers, feiten en analyseren. Door deze twee aspecten te combineren tijdens het leerproces worden de hersenen optimaal gebruikt.

Niet iedereen is even goed met tekst en woorden. Veel mensen denken meer in beelden dan in woorden. Beelddenken noem je dat. In het reguliere schoolsysteem kan dat soms problemen opleveren. Veel leerproblemen, zoals dyslexie en moeite met schrijven, worden direct of indirect veroorzaakt door deze alternatieve denkstijl.

Beelddenkers hebben vaak een goed ruimtelijk inzicht en kunnen zich dingen voorstellen die woorddenkers of begripsdenkers niet of nauwelijks kunnen. Sommige van de meest briljante geesten in de geschiedenis waren naar alle waarschijnlijkheid beelddenkers. Beelddenken hoeft dus allerminst een handicap te zijn, als de leerstof maar op de juiste manier aangedragen wordt. Daar doen wij ons best voor bij het HuiswerkLab; we bieden de lesstof aan op verschillende manieren. Voor ieder wat wils.  

hersenen hwl2

Samenvatten op verschillende manieren

Bij veel schoolvakken is het handig om zelf een samenvatting te maken van de leerstof. Het maken van samenvattingen is een vaardigheid die je kunt leren. Het is hierbij belangrijk dat je hoofd- en bijzaken weet je scheiden. Het komt regelmatig voor dat leerlingen alsnog te veel tekst in een samenvatting schrijven óf de zinnen uit de tekst letterlijk overschrijven. Wanneer je een alinea leest kun je het boek het beste even wegleggen om vervolgens te proberen in eigen woorden te omschrijven wat je hebt gelezen. Zo beknopt mogelijk. Vervolgens noteer je dit in je schrift. Ten slotte kun je nog even checken in de tekst of je echt niets belangrijks bent vergeten. Details toevoegen kan natuurlijk heel waardevol zijn. Voor de duidelijkheid kun je dan de hoofdzaken nog markeren. Samenvattingen kun je schrijven of typen, maar je kunt ook samenvatten in de vorm van een woordspin of mindmap. Zelfs voor wiskunde kan het handig zijn om een formulelijst te maken. Je creëert zo overzicht bij het leren.  

 

visualisatie samenvatten (4)
visualisatie samenvatten (1)
visualisatie samenvatten (2.2)
visualisatie samenvatten (3)


Digitale leerprogramma's en educatieve YouTube-kanalen

Er komen steeds meer websites online waar je kunt oefenen voor allerlei vakken. Bij het HuiswerkLab helpen we jou die handige websites te vinden. Interactief en spelenderwijs leren is leuk; voor brugklassers én voor examenkandidaten. Vooral de afwisseling van leermethoden kan een positieve invloed hebben op het leerproces. Soms ben je gewoon te moe om veel tekst te lezen. Je kunt dan overstappen naar uitleg-video's op een educatief YouTube-kanaal. Er zijn veel docenten die hier video's uploaden. Je kunt in de zoekbalk naast de titel van het hoofdstuk, ook je leerjaar en je niveau toevoegen. Zo weet je bijna zeker dat je echt iets hebt aan de video's die je te zien krijgt.