planning2


''Een goede planning is het halve werk.''

 

Planning planning

De HuiswerkLab-planner

Eén van de moeilijkste dingen bij het maken van huiswerk is op tijd beginnen. Een goede planning is het halve werk. Bij het HuiswerkLab beginnen we de begeleiding altijd met het maken van een uitgebreid tijdschema: je HuiswerkLab-planner. In die planner zetten we ten eerste alle momenten waarop je toetsen hebt. Een S.O. Voor Frans over drie weken? In de planner. Dat proefwerk over dat moeilijke scheikunde hoofdstuk wat je pas over een maand hebt? Meteen opschrijven.

Samen bepalen we per toets hoeveel tijd je er waarschijnlijk voor nodig zal hebben. Wat voor cijfers heb je tot nu toe voor dit vak gehaald? Hoe heb je het leren voor dit vak aangepakt? Hoe vaak ben je er mee aan de slag geweest? Was dat genoeg? Op basis daarvan gaan we samen alle momenten inplannen waarop je ermee bezig gaat. Hoe vaker je ermee bezig bent, hoe beter je de stof zult beheersen. Herhaling is belangrijk. We delen de leerstof op in hapklare stukjes. Zo raak je nooit overrompeld.

 

planning studievaardigheden

Studievaardigheden

Op de middelbare school wordt er veel aandacht besteed aan studievaardigheden; de vaardigheden omtrent studeren. Plannen is hier een groot onderdeel van, maar denk ook aan het leren van woordjes, samenvatten, het maken van een werkstuk, presenteren en de voorbereiding op het schoolexamen. Deze vaardigheden zijn niet alleen belangrijk voor nu, maar ook in het vervolgonderwijs en daarna. Je zult er je hele leven gebruik van maken. 

Tweehonderd Franse woordjes leren. Hoe pak je dat aan? Twee hoofdstukken geschidenis begrijpen én uit je hoofd kennen. Wat is de beste manier om dat te doen? De organisatie omtrent school is gigantisch. Wij helpen je er graag mee. We leren je beter leren en organiseren. 

Wij leren je verschillende methoden aan om zo effectief en efficiënt mogelijk informatie te verwerken, kennis op te doen en tot begrip te komen. De leerstof onthouden is iets anders dan het begrijpen en kunnen toepassen van de theorie. 

Het onthouden van de leerstof is het letterlijk uit je hoofd leren. Wanneer je dit één dag voor een S.O. doet, kun je het de dag daarna vast nog reproduceren. De theorie zit in je kortetermijngeheugen. Maar voor het proefwerk een week later over dezelfde theorie zal je het toch echt nog moeten herhalen. Herhaling is de basis van het leren. Het begrijpen van een tekst gaat al een stapje verder; je kunt het in je eigen woorden uitleggen. Je bent in staat om bijvoorbeeld overeenkomsten en verschillen te benoemen tussen twee tijdvakken van geschiedenis. Of voor- en nadelen bij het gebruik van anticonceptie bij het vak biologie. Je hebt de stof pas écht eigen gemaakt als je de theorie kunt toepassen in een nieuwe situatie. Denk hierbij aan het oplossen van een ingewikkeld wiskundig probleem. Of het in scheikundige termen omschrijven van wat er gebeurt als je een ei bakt in een koekenpan.